АНАЛІЗ
розгляду звернень громадян
Ленінським районним судом м. Полтави
за 2016 рік
В ході проведеного узагальнення було використано: матеріали звернення громадян за 2016 рік, журнал реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян, Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Класифікатора звернень громадян» № 858 від 24.09.2008 року, Методичний посібник про порядок роботи зі зверненнями громадян, їх особистого прийому в місцевих судах, Закон України «Про звернення громадян», Указ Президента України від 19.03.1997 року № 241 «Про заходи щодо забезпечення конституційних прав громадян на звернення», Інструкція з діловодства у місцевих загальних судах, апеляційних судах областей, апеляційних судах міст Києва та Севастополя, апеляційному суді Автономної республіки Крим та Вищому спеціалізованому суді України з розгляду цивільних і кримінальних справ (далі – Інструкція з діловодства), затверджена наказом Державної судової адміністрації України № 173 від 17 грудня 2013 року, Інструкція з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації (далі – Інструкція з діловодства за зверненнями громадян), затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348.
Розгляд звернень та особистий прийом громадян в Ленінському районному суді м. Полтави проводяться відповідно до Закону України «Про звернення громадян», вимог Інструкції з діловодства та Інструкції з діловодства за зверненнями громадян.
Особистий прийом громадян проводиться головою суду, керівником апарату суду, заступником керівника апарату суду та відповідальними особами апарату Ленінського районного суду м. Полтави. Графік прийому громадян розміщений у фойє суду, зручному для огляду місці.
В Ленінському районному суді м. Полтави постійно проводяться певні заходи, щодо поліпшення стану справ, які спрямовані на забезпечення своєчасного і повного розгляду звернень громадян. Відповідальною особою за ведення діловодства за зверненнями громадян у Ленінському районному суді м. Полтави наказом № 28-ОД від 19.09.2011 року визначено – консультанта суду Мороз О.С..
Головою суду, керівником апарату та відповідальними особами спрямовуються зусилля на проведення важливих організаційних заходів, систематичного вивчення стану організації роботи з розгляду звернень громадян, а отримані результати, з метою усунення виявлених недоліків та причин надходження скарг, обговорюються на оперативних нарадах та семінарських заняттях.
Аналіз письмових звернень, які надійшли до Ленінського районного суду м. Полтави за звітний період у порівнянні з відповідним періодом минулого року показує, що кількість останніх зменшилась.
Так, протягом 2016 року в провадження суду надійшло 3 звернення громадян (2 скарги, 1 заява), що на 70 % менше у порівнянні з кількістю звернень, що надійшли на розгляд суду протягом 2015 року - 10 звернень громадян (5 заяв, 5 скарг).
Основним завданням у роботі зі зверненнями громадян в суді є недопущення надання неоднозначних, неповних відповідей, відповідей з порушенням терміну розгляду, безпідставної передачі розгляду звернень іншим установам, формального розгляду пропозицій, заяв і скарг громадян. Всі звернення, що надійшли до суду в 2016 році судом розглянуті, за результатами їх розгляду заявникам надано відповіді. В загальній кількості звернень громадян відсутні такі, терміни розгляду яких були порушені.
При розгляді звернень, які надійшли до суду, особлива увага приділяється зверненням, які надійшли від ветеранів війни та праці, дітей війни, інвалідів, непрацездатних осіб, одиноких матерів, багатодітних сімей, оскільки дана категорія громадян, потребує соціального захисту та підтримки.
Скарги та заяви, що надійшли на розгляд до суду протягом 2016 року, віднесені до наступних категорій:
- 1 скарга, 1 заява - 301 на невидачу копій судових рішень, а протягом 2015 року з даної категорії надійшла 1 скарга;
- 1 скарга - 308 інші питання, а протягом 2015 року з даної категорії надійшло 5 заяв.
З метою упередження повторення надходження аналогічних звернень на дії працівників апарату суду, дану інформацію було обговорено на зборах працівників суду та попереджено усіх працівників про обов’язок сумлінного виконання норм діючого законодавства та нормативних локальних актів, зокрема Інструкції з діловодства та Положення про автоматизовану систему документообігу суду, в процесі виконання своїх функціональних обов’язків, вжиття вичерпних заходів, направлених на забезпечення чіткої та злагодженої роботи апарату суду в умовах суттєвого збільшення навантаження.
Відповідно до ст. 20 Закону України «Про звернення громадян», строки направлення письмових відповідей за заявами, скаргами та пропозиціями відповідають вимогам, тобто у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті які не потребують додаткового вивчення – невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання.
Отже, строки розгляду звернень протягом 2016 року судом не порушувалися.
Як свідчать вищенаведені показники, Ленінським районним судом м. Полтави в повній мірі вживаються всі необхідні заходи щодо своєчасного та повного розгляду звернень, оскільки як в 2015 році, так і в 2016 році в провадженні суду відсутні звернення, які були розглянуті судом у термін понад 30 днів, а також з порушенням строку їх розгляду. Більш того, протягом 2015 - 2016 років всі звернення розглянуті в строк до 15 діб.
Відповіді на звернення надаються виключно державною мовою у відповідності до Закону України «Про мови» та повно з врахуванням усіх порушених у зверненні питань.
По всім зверненням заводяться провадження, надаються у встановлений термін відповіді скаржнику, а також іншим адресатам, в разі перебування скарги на контролі в інших установах чи організаціях.
В разі зазначення в супровідному листі до скарги про вжиття судом чи певними особами мір відповідного реагування, дані вказівки виконуються у встановлені терміни без їх порушень, про що повідомляються їхні ініціатори.
Крім того, слід відмітити, що в фойє Ленінського районного суду м. Полтави також наявні стенди, на яких розміщено витяги Закону України «Про звернення громадян» та графіки особистого прийому громадян, що дозволяє громадянам безперешкодно здійснювати своє конституційне право на звернення.
Згідно наказу № 1 від 04 січня 2016 року помічниками суддів здійснюється прийом громадян по питанням з’ясування всіх обставин звернення громадян, визначення відповідності їх належному оформленню, згідно з вимогами Закону України «Про звернення громадян», а також учасників судового процесу по питанням, що стосуються розгляду справ, які перебувають в провадженні суддів.
Так, протягом 2016 року було прийнято 103 громадян, в аналогічному звітному періоді 2015 року – 254 громадян, що на 59,5 % менше ніж в 2015 році.
Основними питаннями з якими зверталися громадяни у вказаний період були:
- клопотання з приводу їх законних інтересів, що виникають у зв’язку з адміністративно-процесуальною діяльністю суду (порядок звернення до суду, порядок забезпечення права на захист);
- клопотання щодо реалізації своїх соціально-економічних прав (щодо надання роз’яснень з приводу призначення, обчислення, перерахунку, здійснення та надання соціальних виплат, право приватної власності, право на справедливу оплату праці, право на захист прав споживачів);
- клопотання щодо особистих прав, а саме право на судовий захист та оскарження, повага честі і гідності.
Організований прийом громадян в суді забезпечує їхнє конституційне право на всебічне, об’єктивне і справедливе вирішення порушених ними питань у своїх зверненнях.
Поряд з цим, судом проаналізовано і причини надходження скарг на розгляд суду протягом 2016 року.
Серед основних причин слід відмітити неосвіченість та невірне тлумачення і розуміння громадянами норм чинного законодавства.
Серед другорядних причин можливо вказати наступні:
- значне навантаження суддів справами, що тягне за собою відкладання справ на більш тривалий час;
- недостатність в достатній кількості копіювально–множувальної техніки та несвоєчасність її обслуговування, що також не дає можливості в більш стислі строки виготовити та надати фотокопії відповідних документів.
Ленінським районним судом вживаються всі можливі заходи по усуненню вищезазначених причин, а саме:
- по кожному зверненню, за дорученням голови суду, проводиться перевірка обставин та фактів зазначених у зверненні;
- осіб, яким доручається проведення перевірки по зверненням, зобов’язано доповідати голові суду про результати проведеної перевірки з наданням своїх пропозицій;
- систематично проводяться оперативні наради суддів з приводу причин порушення процесуальних строків під час розгляду цивільних та кримінальних справ, обговорюються інші заходи, які потрібні для правильного та своєчасного розгляду справ;
- систематично проводяться наради працівників суду, на яких наголошується про необхідність уважного ставлення до громадян, з’ясування всіх обставин проблеми, з якою звертається той чи інший громадянин та надання зрозумілої, обґрунтованої та вичерпної відповіді з усіх питань, порушених у зверненні;
- результати узагальнення розгляду звернень громадян та причин їх надходження розглядаються на загальних зборах працівників суду;
- по результатам даного узагальнення працівникам апарату суду вказано на неухильне дотримання вимог Закону України «Про звернення громадян», вимог Інструкції з діловодства та Інструкції з діловодства за зверненнями громадян, а також вказано про дисциплінарну відповідальність працівників суду при надходженні обґрунтованих звернень на дії працівників суду чи неналежного поводження з громадянами.
Крім заходів, що вживаються судом для усунення причин, які породжують надходження звернень, питання щодо дотримання працівниками Ленінського районного суду м. Полтави вимог щодо законодавства про звернення громадян, перебуває на особистому контролі голови суду.
Ленінський районний суд м. Полтави постійно працює над посиленням гласності та прозорості в своїй діяльності, підвищенням рівня правової освіти серед населення, вчасним виявленням найбільш гострих суспільно значущих проблем, які породжують звернення громадян і потребують негайного вирішення.
Аналіз стану роботи із зверненнями громадян за 2016 рік свідчить про певну результативність здійснюваних заходів, спрямованих на забезпечення задоволення законних прав та інтересів громадян на звернення до органів державної влади відповідно до Указу Президента України від 07.02.2008 року № 109 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування».
У відповідності з викладеним, можна зробити висновок, що заходи, які вживаються і які будуть вживатись і в подальшому Ленінським районним судом м. Полтави спрямовані на усунення причин, які породжують надходження звернень, є достатніми та ефективними і будуть сприяти суттєвому зменшенню кількості надходження звернень громадян в майбутньому.
Голова Ленінського районного
суду м. Полтави І.О.Чистик
Вик.: Олексієнко І.А.
тел.:60-13-81